5 Биологија


17. март 2020.

За почетак да обновимо већ обрађено градиво:

Откриће ћелије

Први сусрет са ћелијом кроз историју. Основни делови ћелије. Како је откривено да је ћелија жива?




НАСЛЕЂИВАЊЕ

На претходном часу смо се подсетили ћелије, а сада настављамо са наслеђивањем особина.

Наслеђивање је преношење особина са родитеља на потомство. Особине се преносе генима који се још зову наследни материјал и налазе се у једру ћелије.

Научили смо да особине могу бити наследне и ненаследне, а да на многе утиче средина.

Размножавање у природи може бити бесполно и полно. Веће комбинације гена, а тиме и особина јављају се код полног размножавања.

Код бесполног размножавања настају копије или клонови.

Подсетите се типова размножавања на страни 71 у вашем уџбенику.

У следећој презентацији видећете занимљивости о родитељима и потомцима, о настанку пола код бебе. Одгледајте је.




Задатак је:

1. да на 140 страни уџбеника прочитате занимљивост Како је човек успео да клонира животиње?
2. Одговорите на питања са 141 стране.
3. Да ли се ви и ваши баве клонирањем? Размислите добро.

Одговоре и образложења шаљите ми на адресу marija.biologijanadaljinu@gmail.com

Рок вам је 24.март.

У међувремену пратите час биологије на РТС3  20.3.2020.
 



25. март 2020.

РАЗНОЛИКОСТИ КОД ПОТОМАКА


Узроци разноликости код потомака

Све јединке једне врсте имају неке заједничке особине. Нпр. сунцокрет. Сви су са жутом главицом, али није исте величине, стабло више или ниже. Или мачка има длаку али није исто обојена код сваке мачке. Или људи, имају очи и косу, али различитих боја.

Закључак да је сваки потомак који је настао полним путем добио комбинацију гена мајке и оца и као такав има јединствену комбинацију гена. Скуп свих гена једне јединке је генотип.

Фенотип чине све особине које су настале под утицајем средине.

Варијабилност (разноликост)  је разноврсност гена и особина код живих бића.

Мутације су наследне промене које се дешавају на генима током живота.

Ово има велики значај за преживљавање врста и њихово уклапање у средину.

Отпорнији, јачи, успешнији оставиће потомство и продужити врсту.

Еволуција је процес промена које се наслеђују у дугом временском периоду.

Коеволуција је процес када итовремено имају еволуцију две врсте нечим повезане. Пример плен постаје бржи и грабљивица мора бити бржа.

Чарлс Дарвин је природњак који је дао теорију еволуције. Истиче природну селекцију и варијабилност.
Задатак

Преписати ово у својим свескама и научити. Прочитати из уџбеника са страна 142-145.

Пратите РТС 3 часове биологије.



02. април 2020.

Утицај људи на друга жива бића

Антропогени утицаји= утицаји човека

Позитиван утицај човека у заштити врста и њихових станишта.

Негативан утицај човека је чешћи. Нпр. Уништава место где врста живи, загађује, лов и риболов (чешће криволов), уношење нових врста...

Човек делује директно, нпр. Лови неку врсту.

Индиректно дејство човека је загађивањем станишта где врста живи.

Домаћи задатак:
Преписати и научити са страна 152-159 из уџбеника.
Нацртати стрип о деловању човека. Можете изабрати по жељи позитивне или негативне утицаје.

Рок је до следеће среде 08.4.2020.



03. април 2020.

Заштита врста

Природан процес је нестанак врста. Мада је човек чешћи узрок нестанку врста.
Човек ради и на заштити врста на више начина.

  1. Научне основе за заштиту неке врсте- научници прате, испитују, проверавају стање угрожености неке врсте. На основу тога објављују црвене књиге. Ове кљиге садрже податке о угрожености врсте према степену (категорији) угрожености.
  2. Законска заштита угрожених врста- доношење закона и других правних докумената којима штите угрожену врсту и место где она живи. Тада се проглашава нека област за заштићено подручје. Пример национални парк, резерват природе...
  3. Активне мере заштите - Након што утврде да је врста угрожена врше активне мере како би је умножили и вратили у природу...
Домаћи задатак:
  • Преписати и научити са страна 160-165 из уџбеника.
  • Ово предавање одгледајте на ртс настави.

09. април 2020.

Гајење животиња


Пратите РТС час. У свескама запишите преглед градива. У вашим уџбеницима налази се на странама 186-193.

Домаћи задатак: у табели прикажите који је значај домаћих животиња за човека.

Истражите и направите стрип о паразитским животињама ( У делу- Опасности у царству животиња). Изаберите само једну паразитску животињу.






10. април 2020.

Гајење животиња и кућни љубимци

Пратите РТС час биологије. У свескама записујте питања и примере са часа.




23. април 2020.

Значај биљака и животиња за човека

Ово је задатак за две седмице. У уџбеницима је на странама 174-193.
Прочитајте и научите. Предавања су на РТС часу.
Хербаријум радимо само са фотографијама, не са биљним материјалом. Упутство за израду правог хербаријума је на странама 183-185 у уџбеницима.

Домаће са РТС часа шаљите на мејл marija.biologijanadaljinu@gmail.com







27. до 30. април 2020.

Правилна исхрана

Храна нам обезбеђује градивне материје ( тако наше тело расте, обнавља се) и хранљиве материје (тако наше тело долази до енергије).
У храни се налазе: витамини, вода, минералне материје, беланчевине, шећери и масти.
Енергетска вредност хране изражава се у калоријама и џулима.
Здрава храна је уравнотежена, разноврсна, редовна.
Пирамида исхране- количински распоред намирница у исхрани.
 

Нездрава храна је брза храна.
Нутрициониста је стручњак из области исхране.
Поремећаји исхране су: гојазност, анорексија и булимија.
У уџбеницима на странама од 196 до 201 налази се текст о правилној исхрани. Ово предавање пратите преко РТС часа.
Задатак је да нацртате или у колаж техници направите пирамиду правилне исхране.
 





04. до 09. мај 2020.

У овој седмици учићемо о води.

Водом утоли жеђ

Живот је настао у води а и даље жива бића не могу без воде.
Наша планета је Плава планета јер је великим делом под водом (око 70%).

Значај воде за жива бића:

  • Улази у састав ћелије
  • Даје облик ћелији
  • Компонента за фотосинтезу
  • Преноси корисне супстанце у телу
  • Штити ембрион
  • Учествује у варењу, излучивању, дисању…
  • Животна средина живих бића…
Жеђ је упозорење да у телу постоји недостатак воде.
Опасности у вези воде су: преварићемо осећај жеђи храном и напицима, вода може садржати штетне супстанце и микроорганизме, може имати повећане концентрације неких минерала…
Час пратите преко ртс канала. У уџбеницима је текст о води на странама 204-209.

Домаћи задатак: Одговори на питања са 209. стране.
 








11. - 15. мај 2020.

Енергетски напици

Енергетски напици не задовољавају потребу тела за енергијом тако што се сагорева храна, већ тако што садрже супстанце које изазивају будност организма. Те супстанце богате су шећером и кофеином.

Ова пића доводе до: раздражљивости, узнемирености, главобоље, несанице, прекомерног грчења мишића, дрхтања, убрзаног дисања, неправилног и убрзаног рада срца, болова у стомаку, мучнине, повраћања, дехидратације, учесталог мокрења, појачане осетљивости на додир и бол, треперења очних капака, звоњења у ушима…

Домаћи задатак: илустрација или постер, кратак текст о штетности енергетских напитака.
У вашим уџбеницима на страни 214 можете прочитати о енергетским пићима.

Ово предавање на занимљив начин, са пуно илустрација, примера погледајте на РТС предавању.







18. - 23. мај 2020.

Реци не дуванском диму

Дуван-индустријска биљка од које се користи лист за производњу цигарета.

Болест зависности стварају психичку и физичку зависност код човека. Он је завистан услед коришћења супстанци као што су: дуван, алкохол и дрога.

Неке од отровних супстанци у цигаретама су: катран, никотин и угљен-моноксид. У облику илустрације погледајте на следећој слици.





А у наредној табели су наведене отровне супстанце у цигаретама и у чему се налазе.




Сложићете се да су јако опасне по наше здравље.
Пушење доводи до:

  • оштећења плућа (рак плућа, отежано дисање, стварање шлајма)
  • неплодности (уништава полне ћелије)
  • оштећења коже (кожа брже стари, акне, појачана маљавост код жена, жути нокти)
  • чула ( слабије чуло мириса и укуса)
  • ометен раст и развој
Штете здрављу, утичу на квалитет живота, на животну средину.
Пасивни пушачи су особе које су у близини пушача које иако су непушачи удишу дувански дим и његове отрове.
У вашим уџбеницима на странама 210-213 можете прочитати о штетности дуванског дима.
 
Домаћи задатак:
Ово предавање на занимљив начин, са пуно илустрација, примера погледајте на РТС предавању.



Препишите питања са следећих фотографија и одговорите на постављене задатке. А затим фотографију урађеног теста послати на мој мејл: marija.biologijanadaljinu@gmail.com.











25. - 29. мај 2020.

Ове седмице пратите часове са РТС наставе. Нове домаће задатке немате.

Они који су  да сада урадили све задатке, нека одморе. У активностима пронаћи ћете предлог закључне оцене.

Они који нису редовно радили, имаће прилику да доврше све задатке до краја ове недеље. Тада ћу оценити и предложити закључну оцену.