5 Ликовна култура


20. 03. 2020.

Добар дан, децо!

Овонедељни задатак из ликовне културе укључује дизајн и рециклажу.

У уџбеницима прочитајте текст од 71. до  77. стране, размислите о поставњеним питањима и покушајте да одговорите на њих.

Што се тиче конкретног задатка, бавићемо се преобликовањем употребних предмета тако што ћемо некој/неким стварима да удахнемо нов живот. За овај задатак је потребно да урадите један предмет, ко жели може и више.

Можете само украсити већ постојећи предмет/-е, или му/им дати нову намену или направити нешто потпуно ново и другачије од првобитне намене, одлука је на вама.

Ево и пар примера :





Могућности су небројене а ваша машта може да покаже свој пуни потенцијал. Користите све што вам је доступно за украшавање - боје, разноврсни папир, салвете, канап, шљокице и сличан украсни материјал, тканину... и уживајте у процесу стварања.

Важна напомена!
Молим вас да водите рачуна при коришћењу материјала и предмета (маказе, скалпер, glue gun, ломљиве ствари, оштре ивице...), ако је потребно потражите надзор/помоћ неког од одраслих укућана.

Фотографије ваших дела ми можете послати на: milicanedeljkovicjankovic2020@gmail.com

У наслову мејла ћете писати теме, овонедељна је: Преобликовање употребних предмета.

У тексту мејла напишите име и презиме, разред и датум (20.03.2020.).

Рок за слање фотографија радова је најкасније до 26.03. како бих прегледала и дала вам повратне информације пре следећег задатка.

Такође, уколико вам је потребна нека консултација, савет, сугестија или имате било каква питања, слободно пошаљите на наведену мејл адресу.

Чувајте се и будите добро!


27. 03. 2020.

Добар дан, децо!

Ове недеље ћемо се бавити културним наслеђем, конкретније – наслеђем римске културе.

Учили сте из историје да се римска уметност наставља на културу Етрураца и старе Грчке, од којих су преузели и унапредили многе вештине, посебно у градитељству и архитектури. Римљани су били велики освајачи, тако да је њихова уметност у великој мери славила владаре и хероје тога времена и представњала моћ и богатство римског царства. Римљани развијају грађевинске технике те тако настају велелепне грађевине, форуми, храмови, амфитеатри, акведукти, путеви, мостови, стамбене куће...

Набројаћемо само неке од познатих грађевина:

Римски форум је био централни и гравни трг у Риму, где су се окупљали грађани, ту су се налазиле важне државне грађевине, храмови, статуе славних Римљана као и славолуци (лукови подигнути у славу важних личности тога времена)

Колосеум је најпознатији амфитеатар (грађевине у којима су се одвијале борбе гладијатора и слична надметања), на коме се налази велики број лукова и стубова украшених дорским, јонским и коринтским стилом.

Пантеон у Риму је један од најлепших храмова римске архитектуре. Многи храмови су украшавани рељефима којима су испричане приче о важним догађајима из историје Рима.

Вајарство је било инспирисано грчким скулптурама са једном новином а то су бисте – портрети са попрсјем. Куће су биле украшаване сликама и скулптурама. Зидне слике су рађене техником al fesco – сликање на свежем малтеру, техником енкаустике која се радила воском а били су популарни и мозаици. Најбоље очувани примерци римских кућа се налазе у Помпеји. Теме на делима су биле везане за свакодневни живот, пејзажи, мртве природе, портрети...

Римљани су били велики освајачи и оставили су траг широм Европе, тако и у Србији имамо остатке римске културе.

Ваминацијум (близу Пожаревца) је био војни логор и један од значајнијих римских градова. У Ваминацијуму су пронађене терме (римска купатила) и зидне слике у једној од гробница.

Медијана (данашњи Ниш, римљани су га звали Naisus) је била богато насеље где се налазио царски летњиковац са грађевинама које су биле украшене скулптурама, мозаицима и зидним сликама.

Гамзиград (близу Зајечара), још се називао и Феликс Ромулијана, је имао царску палату која је била украшена скулптурама, мозаицима и зидним сликама.

Сирмијум (данашња Сремска Митровица) је био окружен зидинама, имао царску палату, куће, хиподром за трке коња и јавна купатила.

Сингидунум (данашњи Београд) је био римски град са утврђењем чији остаци постоје и данас на Калемегданској тврђави.

Трајанова табла (на Дунаву, код Ђердапа) са латинским натписом уклесаним у стену посвећеним цару Трајану.

Литература: Уџбеник за 5. Разред, Кlett, аутор: Сања Филиповић, 97-99 страна.

Задатак за ову недељу ће бити мозаик.
Мозаик је дело које је састављено од много других, ситнијих комада. Кроз историју,најчешће су се употребљавали облуци, различите врсте камена које су се обрађивале у облик коцкица, стакло, керамика, плочице...Ви ћете радити мозаик од папира тако што ћете на листу блока направити цртеж по жељи (неки једноставан мотив) и попуњаваћете га лепљењем комадића папира у боји. То може бити колаж папир, папир у боји, разнобојне салвете, новине, часописи...

Развој мозаика кроз историју и примери :










Фотографије ваших дела ми можете послати на: milicanedeljkovicjankovic2020@gmail.com

У наслову мејла ћете писати теме, овонедељна је: Мозаик

У тексту мејла напишите име и презиме, разред и датум (27.03.2020.).

Рок за слање фотографија радова је најкасније до 03.04. 2020. како бих прегледала и дала вам повратне информације пре следећег задатка.

Такође, уколико вам је потребна нека консултација, савет, сугестија или имате било каква питања, слободно пошаљите на наведену мејл адресу.



3. 04. 2020.

Добар дан, децо!

Данас се упознајемо са новом облашћу, а то је – РИТАМ.
У уџбеницима, стране 82. – 87.
Ритам је реч коју сте чули много пута до сад. Ритам обично повезујемо са музиком али је ритам свуда око нас. 

СВЕ ШТО СЕ ПОНАВЉА СТВАРА РИТАМ!

Ритам може бити правилан и неправилан, једноставан и сложен. Ритам могу бити звуци, боје, покрети. Чак и у природи имамо небројене ритмове: смена дана и ноћи, смена годишњих доба, месеци... И животни циклуси имају свој одређени ритам, од деобе ћелија до рађања биљака и животиња.  Сваки човек има неки свој ритам (биоритам). Ритам означава проток времена и промене, када посматрамо неки дрворед, фасаде, воз, ограду у пролазу, када слушамо добовање кише, читамо, посматрамо неко ткање/вез/ручни рад, слушамо откуцаје срца...

Ове недеље је ваш задатак да ФОТОГРАФИШЕТЕ нешто у вашој околини где јасно уочавате ритам (ред дрвећа, ограда, нека шара на текстилу, плетиво...).

За овај задатак је потребно да урадите 3 фотографије.
Можете користити све расположиве ефекте и филтере на камери телефона.
Фотографије ми можете послати на: milicanedeljkovicjankovic2020@gmail.com
У наслову мејла ћете писати теме, овонедељна је: Ритам
У тексту мејла напишите име и презиме, разред и датум (03.04.2020.).

Рок за слање фотографија радова је најкасније до 09.04. 2020. како бих прегледала и дала вам повратне информације пре следећег задатка.

Такође, уколико вам је потребна нека консултација, савет, сугестија или имате било каква питања, слободно пошаљите на наведену мејл адресу.
 
Напомена: Још једном да поновим, ништа не цртате/сликате већ лично фотографишите неки ритам.




06. 04. 2020.

06.04.2020.-17.04.2020.

Добар дан децо!

У прошлој лекцији смо обрадили појам ритма.
Да поновимо: ритам свуда око нас,; може бити – правилан, неправилан, једноставан ,сложен; ритам могу бити звуци, боје, покрети; све што се понавља ствара ритам.

Пажљиво одгледајте туторијал који је у прилогу:



Ваш задатак је следећи:

1. Као на туторијалу, исеците 4 мања парчета папира (од листа блока или неког другог папира, квадратног или правоугаоног облика).

2. Одаберите четири песме које волите.

3. Покушајте да линијама представите ритмове у песми, на сваком папирићу нека се налази друга песма. Нађите сами своје шаблоне, којим и каквим линијама ћете представити различите ритмове у песми. Каквим линијама ћете представити споре деонице, каквим линијама брзе, какве би линије представиле прелазе, да ли су равне, кривудаве, оштре линије...

4. Када завршите са цртањем, на посебном папиру нацртајте рам и залепите у углове ритмове које сте нацртали.

5. Попуните простор линијама између залепљених папира.

*Задатак радите дрвеном оловком.

Фотографију рада  ми можете послати на: milicanedeljkovicjankovic2020@gmail.com

Морам да апелујем да се придржавате следећег:

У наслову мејла ћете писати теме, овонедељна је: Ритам музике
У тексту мејла напишите име и презиме , разред и датум  (06.04.2020.).

Рок за слање фотографија радова је најкасније до 17.04. 2020. како бих прегледала и дала вам повратне информације пре следећег задатка.

Такође, уколико вам је потребна нека консултација, савет, сугестија или имате било каква питања, слободно пошаљите на наведену мејл адресу.





24. 04. 2020.

Добар дан децо!

Данас се мало детаљније упознајемо са врстама ритма. Рекли смо да ритам прави све што се понавља. Групу елемената/мотива који се понављају називамо ритмичка целина а интервал је време/пауза између њих.

РЕПЕТИЦИЈА  је најједноставнији облик ритма где се један мотив понавља без промена.
ВАРИЈАЦИЈА  је облик ритма где се дешавају промене у понављаним елементима.
ГРАДАЦИЈА  је низање мотива који се постепено мењају по неком правилу (од светлог ка тамном, велико ка малом, топло ка хладном итд)
АЛТЕРНАЦИЈА  је наизменично понављање више различитих елемената, групе елемената или њихових особина.

Задатак за ову недељу је варијација ритма.
Пажљиво одгледајте туторијал који је у прилогу:



Ваш задатак је следећи:

  1. Као на туторијалу, пресавијте лист блока да добијете осам поља.
  2. У сваком пољу ћете цртати концентричне кругове које ћете обојити различито Кругови су елемент који се понавља а варијација је у боји.
  3. Задатак радите материјалом по избору и можете комбиновати  материјале као и увек.
Фотографију рада  ми можете послати на: milicanedeljkovicjankovic2020@gmail.com

Морам да апелујем да се придржавате следећег:
У наслову мејла ћете писати теме, овонедељна је: Варијација
У тексту мејла напишите име и презиме , разред и датум  (24.04.2020.).

Рок за слање фотографија радова је најкасније до 30.04. 2020. како бих прегледала и дала вам повратне информације пре следећег задатка.
Такође, уколико вам је потребна нека консултација, савет, сугестија или имате било каква питања, слободно пошаљите на наведену мејл адресу.




08. 05. 2020.

Добар дан децо!

Да поновимо: АЛТЕРНАЦИЈА  је наизменично понављање више различитих елемената, групе елемената или њихових особина.

Задатак за ову недељу је алтернација ритма.

Пажљиво одгледајте туторијал који је у прилогу и урадите рад пратећи инструкције:



Папир у туторијалу је мањи него што је лист вашег блока, тако да ви урадити обе руке уместо једне. Позадина остаје бела, уместо фломастера можете користити неку тамнију дрвену бојицу, користите једну боју за цео рад.

Фотографију рада  ми можете послати на: milicanedeljkovicjankovic2020@gmail.com

Морам да апелујем да се придржавате следећег:
У наслову мејла ћете писати теме, овонедељна је: Алтернација
У тексту мејла напишите име и презиме , разред и датум  (08.05.2020.).

Рок за слање фотографије рада је најкасније до 15.05. 2020. како бих прегледала и дала вам повратне информације пре следећег задатка.
Такође, уколико вам је потребна нека консултација, савет, сугестија или имате било каква питања, слободно пошаљите на наведену мејл адресу.
 




11. 05. 2020.

Добар дан децо!

Задатак за ову недељу је слободно ритмичко компоновање
Слободно ритмичко компоновање у ликовној уметности подразумева природно, неусиљено тј. спонтано коришћење линија, облика, боја, површина и других ликовних елемената. Акционо сликарство је правац у уметности у ком је нагласак на покрету који слици даје спонтаност – уметник прска, накапава, цеди боју по подлози или снажним и широким потезима четке  наноси боју на подлогу. Понекад се још овај правац назива и апстрактни експресионизам (експресија – израз, изражајност, изражавање; експресионизам је правац у уметности који подржава спонтано изражавање као одраз уметникових осећања и доживљаја). Један од главних представника акционог сликања је амерички сликар Џексон Полок.

                                     „Конвергенција“, Џексон Полок, 1952.



Пажљиво одгледајте туторијал који је у прилогу и урадите рад пратећи инструкције:



Можете пустити омиљену музику и радити рад пратећи ритмове у песми/песмама. Препорука је да се боје што више разводне а можете пробати и да прво наквасите папир. Водите рачуна да наизменично користите светле и тамне боје. За капљање по папиру можете користити нешто од предложеног у туторијалу а можете користити и четкицу. Ако користите четкицу немојте физички додиривати папир већ капљите са одређене удаљености. Обавезно поставите заштиту испод и око папира на коме радите (новине, картон, мушема, кеса...)!

Фотографију рада  ми можете послати на: milicanedeljkovicjankovic2020@gmail.com

Морам да апелујем да се придржавате следећег:
У наслову мејла ћете писати теме, овонедељна је: Слободан и спонтан ритам

У тексту мејла напишите име и презиме , разред и датум  (11.05.2020.).

Рок за слање фотографије рада је најкасније до 15.05. 2020. како бих прегледала и дала вам повратне информације пре следећег задатка.
Такође, уколико вам је потребна нека консултација, савет, сугестија или имате било каква питања, слободно пошаљите на наведену мејл адресу.




18. - 25. 05. 2020.

Добар дан децо!
ВИЗУЕЛНО СПОРАЗУМЕВАЊЕ

СИМБОЛ, ЗНАК, ПОРУКА

Визуелно споразумевање је преношење поруке посредством слике, знакова, симбола. У уметности визуелно споразумевање нам омогућавају ликовна дела у класичним и савременим материјалима и техникама. То могу бити: цртежи, слике, графике, скулптуре, као и илустрације, фотографије, филм, анимација и различити облици дизајна.

Симболи и знакови су облици по којима можемо нешто да препознамо и обележимо. Користе се у свакодневном животу као начин распознавања одређених појава, предмета, радњи и слично. Помоћу њих већи број људи може у истом тренутку да се споразумева.
Емотикон (емоција, осећање) јесте визуелни приказ људског лика на коме су на једноставан и стилизован начин изражене емоције. Смајлић (смешко, smiley) је најпознатији емотикон који представља симбол осмеха, односно осећање среће. 
Уметници често користе симболе да би изразили своја осећања или мишљење о ониме што сликају. На тај начин они нам својом сликом нешто говоре, поручују, односно помоћу симбола и знакова воде разговор са нама док посматрамо уметничко дело.

Симболи у уметности могу да буду приказани сликовно, словима или музичким знацима, тј нотама. Сликовни симболи могу бити једноставни или сложени облици који представљају неки појам, радњу, појаву, предмет или биће.

Заштитни знак и грб су симболи који представљају неку државу, спортски клуб, музичку групу, фирму, неки индустријски производ и слично.

Реклама је истицање добрих карактеристика неког производа. Обично се рекламирају индустријски производи али и културна дешавања: концерти, филмске пројекције, позоришне представе, ликовне изложбе, промоције књига и слично.

Плакат и билборд су један од начина рекламирања помоћу слике и речи. Обично се постављају на видно место да би што већи број људи био обавештен о нечему што се приказује. Креирају их дизајнери.

Дизајнер је примењени уметник који се бави ликовним обликовањем различитих производа – намештаја, одеће, техничких уређаја, књига, плаката.

Дизајн обухвата различите области, па постоје дизајнери графике, модни дизајнери, дизајнери индустријских производа и други. 

Пиктограм је једноставан, стилизован цртеж који објашњава одређени појам, предмет, биће или радњу. Као вид визуелне комуникације пиктограми се развијају још од праисторије. У савремено доба користе се једноставни и јасни пиктограми како би порука била разумљива што већем броју људи без обзира на њихов узраст, пол, образовање или друге различитости.

Стилизација подразумева поједностављено приказивање елемената ликовног дела. Стилизација је једна од основних карактеристика пиктограма. Дизајнер који се бави графичким обликовањем тежи да његова порука буде што јаснија, те стога одузима све сувишне детаље који посматрача могу да удаље од основног значења. Зато су пиктограми најчешће састављени само од једноставне површине и/или контуре, односно елемената који својим положајем могу да представе неку радњу или процес.


ИЛУСТРОВАЊЕ ПРИЧЕ И БАЈКЕ

Илустрација је један од облика визуелног споразумевања. Илустрација може да буде цртеж, слика, скулптура, графика или неки други вид ликовне уметности.

Илустрација кроз слику описује, објашњава, допуњава, дочарава или украшава неки текст, причу, бајку, песму и слично.
Први облици илустрације су управо пећински цртежи и слике. У античко доба приче су се преносиле сликом у различитим техникама. Илустрације су рађене на керамичким посудама, зидовима грађевина, рељефима. На Трајановом стубу у рељефу – вајарском делу израђеном на равној површини тако да су неки делови испупчени а неки удубљени, приказана је прича о два рата римског цара Трајана против Дачана.
Илустратори су ликовни уметници који израђују илустрације. Они су кроз историју користили различите ликовне технике и материјале као што су: угљени штапићи, графитне оловке, дрвене боје, туш, водене боје, акварел, пастеле...У савременој уметности се поред класичних ликовних техника користе и компјутерски програми за илустровање као што су : AdobePhotoshop, Corell, Adobe Illustrator...
Извор: Ликовна култура 5, уџбеник за пети разред, стране 89. -93. ,  аутор - Сања Филиповић, Klett

Задатак је да сами одаберете неку причу/бајку/басну/књигу и да урадите илустрацију. Техника по избору.
Фотографију рада  ми можете послати на: milicanedeljkovicjankovic2020@gmail.com

Морам да апелујем да се придржавате следећег:

У наслову мејла ћете писати теме, овонедељна је: Илустрација

У тексту мејла напишите име и презиме , разред и датум  (18.05.2020.).

Рок за слање фотографије рада је најкасније до 25.05. 2020. како бих прегледала и дала вам повратне информације.
Такође, уколико вам је потребна нека консултација, савет, сугестија или имате било каква питања, слободно пошаљите на наведену мејл адресу.





25. - 29. 05. 2020.

Добар дан децо!

Да поновимо:

Дизајнер је примењени уметник који се бави ликовним обликовањем различитих производа – намештаја, одеће, техничких уређаја, књига, плаката.

Дизајн обухвата различите области, па постоје дизајнери графике, модни дизајнери, дизајнери индустријских производа и други. 

Задатак је да маштовито трансформишете један употребни предмет – фрижидер . Техника по избору.
Нацртајте на листу блока фрижидер тако да му се виде предња и мало бочна страна. Водите рачуна да прилагодите цртеж величини листа.

Можете да обојите и украсите како год ви желите. Будите маштовити и креативни!


 

Фотографију рада  ми можете послати на: milicanedeljkovicjankovic2020@gmail.com

Морам да апелујем да се придржавате следећег:

У наслову мејла ћете писати теме, овонедељна је: Дизајн
У тексту мејла напишите име и презиме , разред

Рок за слање фотографије рада је најкасније до 30.05. 2020. како бих прегледала и дала вам повратне информације.
Такође, уколико вам је потребна нека консултација, савет, сугестија или имате било каква питања, слободно пошаљите на наведену мејл адресу.