6. Српски језик


17. март 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Анђела Нанети: „Мој дека је био трешња“
 
Надам се да сте прочитали роман Анђеле Нанети „Мој дека је био трешња“
Размислите о...


Роман има необичну посвету: "Мојој баки и мом деки и баки и деки моје деце". Протумачите је.

Роман је занимљив, почев од самог наслова. Размислите зашто је Анђела Нанети одлучила да овако назове ово своје дело.
Подсетите се имена главних и споредних ликова из овог романа. Потражите њихове описе у самом роману и образложите своје утиске у вези са сваким од њих.

Верујем да волите трешње, а да ли знате нешто више о ТРЕШЊИ. У овом је роману једно дрво трешње значајно за све јунаке романа, посебно за деду Отавијана. Размислите о односу ликова према трешњи која је чак имала и име - Феличе.

Дечак Тонино се у роману нашао у ситуацијама које су будиле у њему различита осећања. Осмислите табелу у којој ћете представити те ситуације и повезати их са дечаковим осећањима.

Незахвално је питање које се често поставља деци о степену љубави према мами и тати. Међутим, овде се поставља питање зашто су Тонину дражи мамини родитељи од татиних. Можда узрок донекле лежи и у речима Тонинијеве маме када говори о мужевљевим и својим родитељима. Сетите се њених речи и објасните их.

Незаобилазни део дечјег света је бар једна животиња која обележава дане детињства. У овом роману читалац упознаје пса Флопија. Још су интересантнија осећања дечака Тонина према овом псу.  Објасните његова осећања.

Рођење бебе је велика срећа за све укућане. Није чудо да се Отавијано баш радовао када му се родила ћерка. Покушајте да повежете ту његову срећу са Отавијановом везаношћу за трешњу.

Деда Отавијано је сигурно један занимљив деда, а посебно су интересантна његова размишљања о животу и природи. Пронађите их и протумачите.

Нема сумње да је дека Отавијано дечаку био неко посебан. Откријте детаље из текста који би потпуније објаснили лик деке Отавијана. Објасните шта за њега представља трешња, башта, природа и уопште, живот у природи. Шта његов унук мисли о његовим ставовима? Протумачите однос дечака Тонина и деде Отавијана, али се служите аргументима из самог романа.
Дека је несебично делио своје животно искуство са Тонином. Чему га је све научио?

Књижевни род: епика / епска поезија
Књижевна врста: дечји роман
На вама је да размислите о теми и идеји романа, а посебно се можете позабавити порукама којих има доста у роману.

Своје одговоре пошаљите на мој мејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)
 

18. март 2020.

2. Глаголски облици

О глаголским облицима учили смо прошле године. Погледајте презентацију о презенту, перфекту и футуру, а затим решите следеће задатке и пошаљите их на мој мејл.
Глаголе РАДИТИ, НАПИСАТИ, ОДГОВОРИТИ, РАЗУМЕТИ, ОРАТИ напишите у презенту, перфекту и футуру.






3. Аорист

Aорист је прошло свршено време. Лекција о њему налази се у уџбенику из граматике на страни 62. Прочитајте све о аористу и решите задатке у радној свесци.
Како гласи аорист глагола НАПИСАТИ, ПРОЧИТАТИ, ИСПЕЋИ?

Напишите и пошаљите.




23. март 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Аорист
 
Глаголе: ИСЕЋИ, ДОЋИ, ИЗБРИСАТИ, ИЗРАЧУНАТИ напиши у аористу (СВА ЛИЦА, У ЈЕДНИНИ И МНОЖИНИ ).
Исписане глаголе пошаљите на мој имејл.


2. Бранко Ћопић: "Чудесна справа"
 
У 5. разреду прочитали смо приповетку Бранка Ћопића „Поход на Мјесец“. Рекли смо да је овај писац написао збирку приповедака о свом детињству („Башта сљезове боје“). У вашим читанкама налази се још једна приповетка из ове збирке. Прочитајте приповетку „Чудесна справа“. Препишите питања и одговорите на њих.

Свој рад пошаљите на мој имејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)




3. Правописна решења у вези са глаголским облицима и гласовним променама

Решите задатке у Радној свесци на страни 84. и 85.
Фотографију урађеног пошаљите на мој имејл.




ОБАВЕШТЕЊЕ

До 20. априла 2020. требало би прочитати роман Ференца Молнара "Дечаци Павлове улице".

Кликом на доње банере можете преузети роман. (два дела)


     



30. март 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Писање на задану тему

Напишите састав на тему: Јутро на селу.

Радове пошаљите на мој мејл.



2. Гроздана Олујић:  „Били су деца као ти“

Гроздана Олујић написала је тринаест прича о људима који су обележили српску и светску историју, књижевност, науку и уметност. Прочитајте одломак из  збирке „Били су деца као ти“ и одговорите на питања.

Радове пошаљите на мој мејл.


3. Имперфекат

О имперфекту говори лекција на стр. 64. (Граматика 6). Прочитајте, испишите најважније, а затим решите задатке у РС. (стр. 64. и 65.)

Радове пошаљите на мој мејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)


4. Плусквамперфекат

Прочитајте лекцију о плусквамперфекту. (Граматика 6, стр.66.), испишите најважније и решите задатке у РС. (стр. 53. и 54.)

Радове пошаљите на мој мејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)


05. април 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Плусквамперфекат, имперфекат

Глаголе: ЦРТАТИ,ПИСАТИ, РАДИТИ напишите у имперфекту и плусквамперфекту.( сва лица, у једнини и множини ) Плусквамперфекат треба исписати на оба начина.

Радове пошаљите на мој мејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)


2. Милован Данојлић: „Овај дечак се зове Пепо Крста“

Прочитајте песму о тужном дечаку Пепи.
Песма се налази на 31.стр. читанке. ( Милован Данојлић :„Овај дечак се зове Пепо Крста“) Препишите питања и одговорите на њих.

Радове пошаљите на мој мејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)


3. Мирослав Антић: „Плава звезда“

Свако од нас има неке жеље, снове, тајне. Шта о томе каже Мирослав Антић?
Прочитајте песму Мирослава Антића „Плава звезда“. Препишите питања и одговорите на њих.

Радове пошаљите на мој мејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)




13. април 2020.

Ове недеље имаћете само један задатак. То је награда за оне који су били вредни и урадили све задатке.
Они који то нису урадили, имаће више времена да заврше своје обавезе из СЈ.


Прочитали сте песму Мирослава Антића „Плава звезда“. Писали сте о томе шта значи та плава звезда.

Ваш је задатак да напишете песму - Моја плава звезда.

Радове пошаљите на мој мејл. 
(cupurdijavesna12@gmail.com)



21. април 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Јасминка Петровић: „Ово је најстрашнији дан у мом животу

Прочитајте одломак из романа Јасминке Петровић: „Ово је најстрашнији дан у мом животу“.(стр.243.) Препишите питања и одговорите на њих.
Радове шаљите на мој мејл.


 
2. Глаголски облици

Напишите презент, перфекат, футур, аорист, имперфекат и плусквамперфекат глагола:
РАЧУНАТИ, ИСПИСАТИ,СЛИКАТИ, ПЛАКАТИ, ОБРИСАТИ (сва лица, у једнини и множини).
Перфекат треба исписати на оба начина.

Пазите: имперфекат се гради од несвршених глагола, а аорист од свршених. Морате по потреби променити вид.
ПРИМЕР:
глагол рачунати је несвршени , па му морате променити вид кад градите аорист. (нпр. израчунати).
Радове пошаљите на мој мејл. (cupurdijavesna12@gmail.com)



Подсећам на рок све оне који нису послали радове о роману Ференца Молнара.
Шаљите фотографију ДНЕВНИКА ЧИТАЊА.




27. април 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Глаголски облици

Следи још једна вежба о глаголским облицима.

Решите задатке У РС (стр.55.)

Радове пошаљите на мој мејл.




2. Весна Алексић: „Каљави коњ“

Читајући одломке из дела „Каљави коњ“ Весне Алексић, ући ћете у свет словенске митологије. „Прича о богињи Лади“ налази се на 82. стр. (Читанка 6)

Прочитајте текст и одговорите на питања.

Радове шаљите на мој мејл.




04. мај 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Правопис - писање заменице Ви и Ваш

На реду је правопис. Када ВИ и ВАШ пишемо великим почетним словом?
Одговор на питање пронађите у Граматици 6 на стр.89.
Решите задатке у РС. (стр.80.)

Радове пошаљите на мој мејл.



2. Граматичка вежбања

Глагол ПРЕПИСАТИ напишите у презенту, перфекту, футуру, аористу, плусквамперфекту( оба начина) и имперфекту .
Код имперфекта мењамо вид-писати.

Радове пошаљите на мој мејл.




3. Писање на задану тему

Ваш задатак је да напишете састав на тему: Ово је најнеобичнији дан у мом животу.

Радове пошаљите на мој мејл.




11. мај 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Ивана Брлић Мажуранић: „Приче из давнина“

Словенска митологија инспирисала је и Ивану Брлић Мажуранић. Тако су настале „Приче из давнина“. Бајка „Сунце дјевер и Нева Невичица“ налази се у читанци на 74. стр.
Прочитајте и одговорите на питања.
Радове пошаљите на мој мејл.



2. Граматичка вежбања

Глагол брисати испишите у свим глаголским облицима.
Радове пошаљите на мој мејл.



3. Систематизација градива из књижевности

Ко чита, тај ће знати да одговори на питања из књижевности.
Решите задатке и пошаљите их на мој мејл.

СИСТЕМАТИЗАЦИЈА ГРАДИВА - КЊИЖЕВНОСТ  6
 
А) Уз назив књижевног дела наведи име и презиме аутора.
1. „Моја отаџбина“________________________________________,
2. „Вече“ ________________________________________,
3. „Мој дека је био трешња“ ________________________________,
4. „Овај дечак се зове Пепо Крста“ ________________________________________,
5. „Аналфабета“ ________________________________________,
6. „Чудесна справа“ ________________________________________,
7. „Орлови рано лете“________________________________________,
8. „Јаблан“ ________________________________________,
9. „Избирачица“ ________________________________________,
10. „Богојављенска ноћ“ ___________________________________.

Б) Дефиниши књижевне појмове.
1. Дидаскалије ______________________________________________________
___________________________________________________________________
2. Једанаестерац _____________________________________________________
3. Катрен  __________________________________________________________
4. Лирика __________________________________________________________
5. Комедија ________________________________________________________
6. Патриотска песма _________________________________________________
7. Приповетка ______________________________________________________

В) Допуни реченице.
1. Додолске песме припадају ______________________ лирским народним песмама.
2. Малчика је лик из _________________ _____________________( дело, писац).
3. Реч аналфабета значи _________________________________________________.
4. Песма „Кнежева вечера“ припада _________________________( циклус).
5. Наведи песму која припада циклусу песама о Краљевићу Марку
____________________________________________________________________.




18. мај 2020.

Наредне недеље добићете само два задатка.
Они који су  да сада урадили све задатке, урадиће само ове задатке. Након тога ћу их оценити и предложити закључну оцену.
Они који нису редовно радили, имаће прилику да доврше све задатке (и ова два) до краја следеће недеље (22.5.2020.). Тада ћу оценити њихов рад и предложити закључну оцену.



Наредних дана радићемо:

1. Миодраг Станисављевић: „И ми трку за коња имамо“ 
Неко има коња за трку, а неко трку за коња. Прочитајте текст Миодрага Станисављевића : „И ми трку за коња имамо“. ( 208. стр.).

Одговорите на питања.

Радове пошаљите на мој мејл.



2. Систематизација правописног градива
 

  1. Подвуци правилно написане речи:
изузетци,       завршеци,      подаци,          свршетци
нај бољи,       најлепши,       нај слађи,       најуспешнији,           најмањи
не знам,          немој,             непоштен,      не примерен
 

  1. Напиши одговарајући падеж именице у загради:
У позоришту се затекао велики број _____________. (гледалац)
Библиотека је имала двеста ____________. (читалац)
____________ (ронилац) су били у приправности поводом спашавања.
 

  1. Стави знаке интерпункције тамо где је потребно.
Поручио је Марјан Маји:
Ух колико је далек пут до твоје куће. А она му одговори:
Јао А до твоје је ближи.
 

  1. Заокружи слово испред реченице у којој је запета правилно употребљена.
а) Поведите, децо и своје кућне љубимце.
б) Девојчице, ми смо са тобом у групи.
в) Донели су драга сестро, неке нове мантиле за клинику.
 

  1. Напиши правилно следеће реченице:
Од никога не очекујем помоћ. ____________________________
За ништа не марим. ____________________________________
 

  1. Подвуци неправилно написане речи:
хемијска/хемиска оловка,   Милицин/Миличин сат,      футошки/Футошки купус,
историски/историјски догађај.      
   

  1. Напиши правилно следеће реченице:
У новом саду се налази матица Српска.
Друштво за борбу против Алкохолизма постоји дуги низ година.
________________________________________________

  1. Стави запету на одговарајуће место у реченици:
Иди орле не намигуј на ме!
 

  1. Напиши наведене бројеве словима:
11 _________________________
600 ___________________________
 

  1. У следећим реченицама подвуци правилно написан облик инструментала.
Краљ је у средњем веку ратовао с краљом / краљем.
Мачем / мачом бијеш.
Поток се увек огласи свежим жубором / жуборем.




28. мај 2020.

Наредних дана обнављаћете градиво, гледајући емисије РТС-а. Све емисије можете пронаћи на школском Јутјуб каналу.

https://www.youtube.com/channel/UC2s-XWwPVFVrcFgLHjxv43w