8. Српски језик


ТЕСТОВИ И РЕШЕЊА СА ЗАВРШНИХ ИСПИТА ИЗ СРПСКОГ ЈЕЗИКА

Кликом на слику испод уђите у мени за преузимање тестова и решења.










18. март 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Милош Црњански: „Ламент над Београдом“

Послушајте поему Милоша Црњанског „ Ламент над Београдом“, а затим прочитајте кратку анализу.




Ламент над Београдом, Милош Црњански
Књижевна врста: поема
 
Основна тема поеме је љубав према вољеном граду.

Када се узме у обзир живот Милоша Црњанског, анализа песме „Ламент над Београдом“ постаје много јаснија. Чувену поему, Црњански је објавио 1965. године по повратку у Србију из вишедеценијске емиграције.

Стихови поеме „Ламент над Београдом“ одишу песниковим осећањима и узбуђењем повратника из „белог света“, како каже наш народ.
Поема „Ламент над Београдом“ је грађена на контрасту. Док се песников вољени град спрема за раст, дотле  он иде према окончању живота. Насупрот срећном и сјајном Београду, каквог га Црњански види, стоји све оно што је мрачно и тешко у песниковом животу, а у животу Црњанског је заиста било доста тешких тренутака…

У поеми „Ламент над Београдом“ смењују се, у правилном ритму, строфе тужних и мрачних расположења са ведрим тренуцима и стиховима упућеним вољеном гра
Иако сам наслов поеме указује на тужну песму, јер реч ламент  значи плач, она је заправо својеврстан поклон вољеном граду.



2. Поредбене (начинске) реченице

Лекцију о поредбеним реченицама наћи ћете у уџбенику. Прочитајте, а затим решите задатке у радној свесци.
Напишите 5 поредбених реченица. Одговоре пошаљите на мој мејл.
 (cupurdijavesna12@gmail.com)

3. Сергеј Јесењин: "Писмо мајци"

Послушајте стихове из Јесењинове песме. Пронађите песму у читанци и одговорите на питања.

  • Шта знате о Сергеју Јесењину?
  • Које његово дело смо читали?
  • Коме се лирски субјекат обраћа?
  • Образложите наслов песме.
  • Какав је лик мајке у песми? Пронађите стихове који се понављају. Објасните шта се наглашава понављањем стихова.
  • Зашто мајка често излази до пута, коме се нада?
  • Од чега мајка страхује?
  • Чиме су испуњене њене вечери?
  • Шта јој, насупрот томе, син жели? Која стилска фигура се јавља у овим песничким сликама?
  • Из чега се још наслућују нежна синовљева осећања?
  • ​О чему он сања?
  • Какво животно искуство носи лирски субјекат?
  • Како се зове строфа којом је песма испевана? Која врста риме је заступљена у песми?
Одговоре пошаљите на мој мејл.  (cupurdijavesna12@gmail.com)




4. Стилске фигуре

До осмог разреда говорили смо о многим стилским фигурама. Обновите своје знање, гледајући емисије.








23. март 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Последичне реченице

Прочитајте лекцију о последичним реченицама. (Граматика 8)

Решите задатке у Радној свесци. Испишите у свеску пет последичних реченица.

Рад пошаљите на мој имејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)



2. Састав на задану тему

Напишите састав на тему: Пролеће у мом срцу и у мојим мислима.

Рад пошаљите на мој мејл.



3. Зависне реченице

Погледајте презентацију о зависним реченицама.




Анализирајте следеће реченице. (Подвуците предикате, поделите реченицу, заокружите везник, напишите какве су по функцији, а какве по значењу.)


Чим се смрачило, пошли су кући.
  1. Грми толико да се кућа тресе.
  2. Ако можеш, уради то.
  3. Ко зна, зна.
  4. Сешћу тамо где седиш ти.
  5. Говорио је да ништа не зна.
  6. Уради како знаш.
  7. Учио је да би што боље положио завршни испит.
  8. Нећу доћи, јер ме боли глава.
  9. Упознао сам девојку о којој си ми причао.

4. Метафора, метонимија

О метафори и метонимији погледајте Књижевно блокче и напишите шта је метафора, а шта метонимија. Наведите пример.

Одговор пошаљите на мој мејл.







5. Лирика

Погледајте емисију РТС-а. У неколико реченица објасните о чему говори.

Одговор пошаљите на мој мејл.  (cupurdijavesna12@gmail.com)




27. март 2020.

ОБАВЕШТЕЊЕ

Кликом на доње иконице можете преузети приповетке Иве Андрића (Деца, Књига, Прозор).

Приповетке треба прочитати до 12. априла 2020.

Задатак који треба урадити након читања:
  • Лакши - Ликови из приповедака Иве Андрића (карактеризација ликова)
  • Тежи - Деца су мали људи који имају своје болове и патње (повезати приповетке, открити шта је заједничко у њима - сиромаштво, бол, патња...)
Бирате један од задатака.

Радове пошаљите на мој мејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)

Кликом на доњу сличицу можете преузети приповетку у PDF формату.
Сваку приповетку морате посебно преузети.


         


30. март 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Иво Андрић: „Мост на Жепи“

Сви знамо да је Иво Андрић један од наших највећих писаца. Добитник је Нобелове награде за књижевност. Претходних година читали смо његова дела ( „Мостови“, „Аска и вук“, „Прича о кмету Симану“).
На реду је његова приповетка „Мост на Жепи“. Подсећам да је Андрић неизмерно волео мостове, јер у њима нема зла, они спајају  обале и људе, доказ су да је човек победио природну препреку.

Пронађите у читанци приповетку. Одговорите на питања.

Пошаљите радове на мој мејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)


2. Зависне реченице

Решите задатке у РС на стр.39.

Радове пошаљите на мој мејл.



3. Петар Кочић: „Кроз мећаву“

Петар Кочић је један од највећих српских писаца. Позната су нам његова дела: „Јаблан“, „Јазавац пред судом“.
Прочитаћете приповетку „Кроз мећаву“ и одговорити на питања.

Одговоре шаљите на мој мејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)



05. април 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Зависне реченице

Анализирајте следеће реченице. Подвуците предикате, поделите на предикатске, заокружите везник, напишите какве су по функцији, а какве по значењу.
1. Јоца није пошао на тренинг , јер је био уморан.
2. Да није био уморан , Јоца би пошао на тренинг.
3. Иако је био уморан, Јоца је пошао на тренинг.
4. Да би међусобно комуницирале , пчеле радилице користе шифрован језик , кружни плес или плес у облику осмица.
5. Из околних села поврве свет да види мост.
6. Знали су да је градњу ометала вила.
7. Чим би купачи отишли , на обали би опет завладао мир.
8. Мада је био тек крај лета , вода је била замућена од кише.
9. Вратио се одакле је дошао.
10. Будући да не браним добро , нисам био голман.
11. Нападало је толико снега да су улице непроходне.
12. Попио је две чаше воде не би ли утолио жеђ .
13. Сунце је било тек прошло половину неба кад су се чобани вратили.
14. Кад би људи слушали само свој страх , не би нико жив промолио главе из куће.

Радове пошаљите на мој мејл. 
 (cupurdijavesna12@gmail.com)


2. Служба речи у реченици

1. Подвуци предикате у следећим реченицама:
а) Мој комшија је поштар.
б) Чим дођем из школе, урадићу домаћи задатак.
в) Марко игра фудбал, а Милица навија.                                                                                  

2. Одреди назив подвучених реченичних чланова:
а) Данас ће девојчице играти у сали.   ___________________________________
б) Ићи ћемо и ове године на море.      ___________________________________                

3. Повежи делове реченице (једна реч је вишак) из леве колоне са одговарајућом службом:
Млади уметници путују у Париз, главни град Француске.
млади                                                   прилошка одредба за место
уметници                                             апозиција
у Париз                                                атрибут
главни град Француске                      субјекат                                                                           

4. Подвуци субјекте и одреди њихову врсту:
а) За време Немањића средњовековна Србија, и по просвећености,
може да се пореди са другим државама европским. _________________________
б) Данас ми се ништа озбиљно не ради.          ________________________________         

5. Допуни табелу као што је започето:
Тако је Ибрага решио једног дана да обиђе свој читлук и узме свој део шљива.

Синтагма Служба синтагме
   
свој читлук објекат
   
                                                                                                                                                      
6. Одреди главну реч синтагме и главну реч уже синтагме:


мој учитељ дигиталне фотографије

главна реч шире синтагме: _____________________________________
главна реч уже синтагме: ______________________________________                              

7. У следећој реченици подвуци именичке додатке (атрибуте и апозицију):
Марија Вукашиновић, наставница српског, јутрос је држала додатну наставу
у кабинету биологије заинтересованим ученицима.                                                               

8. Препиши прилошке одредбе и одреди њихову врсту:
Сад дође ред на најмлађег сина да и он чува јабуку, он се оправи, дође под јабуку и намести кревет.

        Прилошка одредба                                                   Врста


   

   


9. Разврстај објекте из следећих реченица као што је започето:
Свим познаницима причали су о летовању.
Цело друштво дочека књигу с негодовањем.
Био један цар па имао три сина и пред двором златну јабуку.


Прави објекат  Неправи објекат
   _______три сина___________         ______________________________
   _________________________         ______________________________
   _________________________                                                                                              
 

 
Радове пошаљите на мој мејл.  (cupurdijavesna12@gmail.com)



13. април 2020.

Ове недеље имаћете само један задатак. То је награда за оне који су били вредни и урадили све задатке.
Они који то нису урадили, имаће више времена да заврше своје обавезе из СЈ.



У Граматици 8 пронађите лекцију - Писање имена из страних језика, промена страних имена.

Прочитајте, запишите најважније и решите задатке у РС.


Радове пошаљите на мој мејл. (cupurdijavesna12@gmail.com)



21. април 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Десанка Максимовић: „Пролетња песма“

Прочитајте песму Десанке Максимовић: „Пролетња песма“. Препишите питања и одговорите на њих.
Радове пошаљите на мој мејл. (cupurdijavesna12@gmail.com)

 
2. Глаголски облици 
 
Напишите све глаголске облике глагола: ИЗРАЂИВАТИ, ИСПРИЧАТИ. ( сва лица, у једнини и множини). Плусквамперфекат испишите на оба начина.
Радове пошаљите на мој мејл. (cupurdijavesna12@gmail.com)




27. април 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Пробни тест из СЈ - још једном

 Кликом на иконицу преузмите тест у свој рачунар.

Урадите поново пробни тест.

Радове пошаљите на мој мејл.



2. Како попунити образац

Лекцију о попуњавању образаца пронаћи ћете на стр.121. (Граматика 8). Прочитајте, а затим решите задатке у РС (стр.111.).

Радове пошаљите на мој мејл.



3. Коришћење појмовником, библиографијом

Лекција о коришћењу појмовником и библиографијом налази се на стр. 117. Пажљиво прочитајте, па решите задатке у РС (107).

Радове пошаљите на мој мејл.





04. мај 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Читање и разумевање дијаграма и графикона

У свакодневном животу сусрећемо се са графиконима и дијаграмима.
Прочитајте лекцију на стр.119. и 120. ( граматика 8 ).
Решите задатке у РС. ( 109. и 110. стр. )

Радове пошаљите на мој мејл.




2. Систематизација градива из правописа

Решите задатке у РС. (стр.82.,83.,84.)

Радове пошаљите на мој мејл.



3. Систематизација градива из књижевности

Време је да се обнови књижевност.
Решите задатке у РС. (стр.172. и 173.)

Радове пошаљите на мој мејл.



4. Писање на задану тему

Ускоро долази време за велике одлуке. Своја размишљања изнесите у саставу на тему: На раскршћу путева-куда након основне школе.

Радове пошаљите на мој мејл.



11. мај 2020.

Наредних дана радићемо:

1. Систематизација градива из књижевности

Настављамо са систематизацијом градива из књижевности.
Решите задатке у РС. (од 154. до 156.)
Радове пошаљите на мој мејл.


2. Систематизација правописног градива

Решите задатке у РС на 85. и 86. стр.
Радове пошаљите на мој мејл.



3. Систематизација граматичког градива

Следи систематизација граматичког градива.
Решите задатке у РС на стр. 54. и 55.
Радове пошаљите на мој мејл.






18. мај 2020.

Наредне недеље добићете само два задатка.
Они који су  да сада урадили све задатке, урадиће само ове задатке. Након тога ћу их оценити и предложити закључну оцену.
Они који нису редовно радили, имаће прилику да доврше све задатке (и ова два) до краја следеће недеље (22.5.2020.). Тада ћу оценити њихов рад и предложити закључну оцену.



Наредних дана радићемо:

1. Систематизација градива из књижевности
Обновимо градиво из књижевности.
Решите задатке и пошаљите их на мој мејл.

1.      Поред тачних тврдњи заокружи Т, а поред нетачних Н:

а) Дескрипција је једно од главних обележја драмског текста.                   Т          Н
б) Радња у драми се развија кроз сукоб ликова.                                          Т          Н
в) Дидаскалије су упутства редитељу и глумцима како да поставе
драмско дело на сцену.                                                                               Т          Н


2.      Повежи ликове са књижевним делима у којима се појављују.
 Књижевно дело                                   Књижевни лик
а) Грађанин племић                               Његош
б) Ноћ и магла                                       Пилип, Јела
в) Пилипенда                                         Марија Риго, Емил
г) Писма из Италије                             Журден, Николија

3.      Како се назива стих од десет слогова са цезуром после четвртог слога?
„Боже мили,   /       чуда великога”
 1. 2.  3.  4.  пауза   5. 6.  7. 8. 9.10.
_______________________________

4.      Повежи наслове књижевних дела са њиховим ауторима.
Прота Матеја Ненадовић                        Сумњиво лице
Вилијем Шекспир                                    Увела ружа
Борисав Станковић                                  Све ће то народ позлатити
Лаза Лазаревић                                         Ромео и Јулија
Бранислав Нушић                                    Мемоари

5.      Наведи врсту риме која је заступљена у катрену:
Жуљаве руке одмара на плугу.
Дубоко дише, и као да дремље.
А ветар, ћухом пробуђене земље
Надојен, тресе седу влас му дугу.”
_____________________________________


6.      Како се зову две стилске фигуре у наведеним стиховима из песме Покошена ливада Д. Максимовић?
„Ливада крај реке сања.
  Зрикавци тужно зричу.”
____________________________________

 
7.      Када будеш у ситуацији да мораш да напишеш жалбу, молбу, записник, позив, допис и сл, служићеш се функционалним стилом који се зове _____________________________.

 
8.      Испод сваког цитата напиши број оног облика казивања који је у цитату заступњен.

                       1. приповедање                  2. описивање

а) Кроз прозор „гостинске собе” видела се стара крушка која се дизала свега неколико метара од куће, а иза ње се ширила башта са цвећем, на коју се настављао пространи воћњак, сличан неком малом гају.
_____________________
б) После неког времена појави се неки млади сликар. Изложи слике и очекиваше суд јавног мњења. Слике нису биле рђаве. Ја сам их као странац једини и гледао, а од домаћих не хте нико отићи.
_____________________
в) Кад сам био мали, становао сам у једној старој кући, за коју се причало да је у њој закопано благо. Наравно, нико га никад није нашао, а можда га чак није ни тражио. Али је њиме била зачарана цела кућа. Моја кућа је дубоко у себи скривала једну тајну...
_____________________
г) Све је то био добар и занимљив свијет, али мене су, ипак, највише привлачили гости мога дједа Раде. Био ти је међу њима пензионисани аустријски „фељбаба” Вук Рашета, стари лопов Сава и доста некаквих косматих старчина с кожним ћемерима и торбацима у којима се крило пола тајни овога свијета.
_____________________




2. Систематизација правописног градива
Још мало правописа.
Решите задатке и пошаљите их на мој мејл.

 
1. НАПИШИ ПРАВИЛНО РЕЧЕНИЦУ:
споменик цару душану првом српском законодавцу налази се у савској улици испред окружног суда
______________________________
 
2. ПИСАНИМ СЛОВИМА НАПИШИ ПРИДЕВЕ КОЈИ СУ НАСТАЛИ ОД ВЛАСТИТИХ ИМЕНА:
а) Слушам __________________  музику.
                               (Италија)
б) Обишли смо ___________________ винограде.
                                      (Вршац)
 
3. НАПИШИ РЕЧИМА БРОЈЕВЕ:
600  __________   или __________,
233 _______________
или _______________,
56.  _______________.
 
4. СТАВИ СЛЕДЕЋЕ РЕЧЕНИЦЕ У ОДРИЧАН ОБЛИК ЗАМЕЊУЈУЋИ ОПШТУ ЗАМЕНИЦУ ОДРИЧНОМ:
а) Они позајмљују од свакога.
____________________________
б) Разговарали смо о свачему.
___________________________
 
5. ПРЕПИШИ ПИСАНИМ СЛОВИМА:
КОЛУБАРСКА БИТКА _____________________,
МРТВА ПРИРОДА    _______________________,
СНЕШКО БЕЛИЋ      _______________________,
ОХРИДСКО ЈЕЗЕРО _______________________,
СЈЕДИЊЕНЕ АМЕРИЧКЕ ДРЖАВЕ__________,
БРЕЗА    __________________________________,
РЕАЛИЗАМ _______________________________,
ФУДБАЛСКИ КЛУБ ПАРТИЗАН ____________,
ОСНОВНА ШКОЛА ПЕТАР ПЕТРОВИЋ ЊЕГОШ_____,
ВЕЛИКА ГОСПОЈИНА _________________.
 
6. ПРЕПИШИ ПИСАНИМ СЛОВИМА И СТАВИ ЗНАКЕ  ИНТЕРПУНКЦИЈЕ ГДЕ ТРЕБА:
а) ДАНАС ЋУ ПИТАТИ РЕКЛА ЈЕ НАСТАВНИЦА _________________
б) ПИТАЈТЕ МЕНЕ РЕЧЕ МАРКО _____________________
в) МОЛИМ ТЕ РЕКЛА ЈЕ РЕЦИ МИ СВЕ _____________________
 
7. ПРЕПИШИ ПРАВИЛНО РЕЧЕНИЦУ:
БУДЕМЛИ СЕ КРИЈО ЖАЛИСЕ ВЛАДА РЕЋИЋЕ ДА САМ НАЈ ВЕЋА КУКАВИЦА У ОДЕЛЕЊУ _______________________________
 
8. ПРЕЦРТАЈ НЕПРАВИЛНО НАПИСАНУ РЕЧ:
а) Дали/Да ли си гледала  нови филм?
б) Подшишај се/ Потшишај се!
в) Пођи са мном / самном.
г) Решио сам станбено / стамбено питање.
д) Послаћу ти штогод/ што год.( нешто)
 
 



28. мај 2020.

Наредних дана обнављаћете градиво, гледајући емисије РТС-а. Све емисије можете пронаћи на школском Јутјуб каналу.

https://www.youtube.com/channel/UC2s-XWwPVFVrcFgLHjxv43w